En designtrend bland premiumbilstillverkarna just nu är skarpare linjer och fullt synliga veck på karossen. Det är som om bilarna återigen blir lite kantigare – se bara på Volkswagen, BMW och Audi. Men så finns det konkurrenter i premiumsegmentet som litegrann går mot strömmen. Volvo är ett exempel och Jaguar ett annat. Andra generationen Jaguar XF är varsamt förändrad, men fortfarande linjeskön och diskret. I fronten på bilen som Motorvärlden provkör – en jaguar XF 3.0 d årsmodell 2017 – syns visserligen LED-strålkastare och ljusramp av senaste snitt, men inner- samt ytterbackspeglar har i stort behållit samma utseende sedan första generationen XF – kanske för att de är en kvarleva från förra ägaren Ford.
På insidan har Jaguar lyckats få kupén att kännas ännu mera lyxig och man förefaller också ha förbättrat detaljkvaliteten – från sömmar i läderklädseln till instrumenteringen. Fast inte riktigt fullt ut. Vissa detaljer som exempelvis knappar och en del material i kupén ger intrycket av att ha hängt med ett tag. Men bilen lyckas likväl förmedla en distinkt känsla av lyx och kvalitet.
I likhet med många andra motorjournalister ger även Motorvärlden framsätena riktigt högt betyg – de är fasta, på gränsen till hårda men man sitter som gjuten och ingen antydan till träsmak märks ens efter 6-7 mils körning.
Växelväljaren i form av en rund metallblank elegant ratt har blivit ett kännetecken för Jaguar. Och ett lyckat sådant, tycker vi. Man vrider ett hack till vänster för att få i backväxeln och ett hack till höger för drive-läget. Motorvärlden finner Jaguars ”växelratt” lättare att vänja sig vid och hantera än Mercedes rattspakar.
Motorvärldens åsikt är att andra generationen Jaguar XF tagit en lyckad designfilosofi ytterligare ett snäpp uppåt. Med en bitvis klassisk formgivning av såväl karossen som kupén, med mjuka svepande linjer och med endast få djärva inslag, så för man både vidare bilmärkets brittiska arv samtidigt som sådant som motorer, vägegenskaper och utrustning gjort Jaguar till en modern bil i klass med sina konkurrenter, i alla fall i de flesta avseenden.
När det kommer till motorutbudet ställer vi oss dock frågande till vilka kunder lyxsedanen XF ska locka med två 4-cylindriga dieslar, en på 163 hästar och en på 180. Svenska tjänstebilsköpare borde väl föredra lillebror XE, där de får samma motorer men i en mindre och billigare, men minst lika körglad bil.
Jaguar XK är en stor bil och jämförbar med BMW:s 5-serie, Mercedes E-klass och Audi A6. Men tack vare en kaross som till 75 procent består av aluminium så är den nästan 200 kilo lättare än första generationen XF. Styrningen är väldigt direkt och i kombination med den mycket effekt- och vridmomentstarka dieselsexan borde bilen egentligen säljas i ett paket där en bankörningskurs ingår. Faktum är att Jaguar XF 3.0 d ger konkurrenten BMW 535 d hyfsat med pisk när det gäller vridmomentet. BMW:n ger maximalt 630 Nm medan Jaguar valt att krama ur hela 700 Nm ur sin 3.0 d.

PIERRE KJELLIN, redaktör Motorvarlden.com

FAKTA: JAGUAR XF 3.0 D
Motor: rak 6-cylindrig dieselmotor i aluminium med dubbelturbo. Utvecklad i samarbte med Ford och PSA. Motorvolym 2 993 cm3, max effekt 300 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 700 Nm vid 2 000 v/min.
bakhjulsdrift och åttastegad automatlåda. Toppfart: 250 km/h. 0-100 km/h på 6,2 s.