– Jag är glad att se att vi återigen toppar SKI-mätningen inom alla kategorier på privatmarknaden. Vi är övertygade om att det här beror på att vi finns på plats överallt i landet vilket ger oss lokalkännedom – vi brukar säga att vi bor på samma gata som våra kunder, säger Lena Bogren, Kommunikationschef på Länsförsäkringar Gävleborg.

När sakförsäkringsbolagen rankas får Länsförsäkringar betyget 77,4 (branschsnitt 71,5) och blir bäst i branschen på privatsidan. Privatkunder med bilförsäkring rankar också Länsförsäkringar högst med betyget 78,2 (branschsnitt 72,8).

På pensionsmarknaden för privatkunder är Länsförsäkringar etta med ett kundnöjdhetsbetyg på 75,7 (branschsnitt 66,2).
– Det här är ett fint kvitto på att det vi gör i vardagen skapar värde för våra många pensionskunder, säger Lena Bogren.
I årets mätning frågar SKI också hur kunderna upplever att försäkringsbolagen arbetar med att förebygga skador kopplade till klimatförändringar. Försäkringsbranschen får generellt låga betyg.

– Vi får trots allt branschens högsta betyg, men som SKI uttrycker det ”utan att glänsa”. De här frågorna är några av våra viktigaste utmaningar och vi planerar att höja ambitionen ytterligare, säger Lena Bogren.

Läs mer om mätningen på Svenskt Kvalitetsindex webbplats
http://www.kvalitetsindex.se/report/svenskt-kvalitetsindex-om-forsakringsbranschen/