Nissan Motor Co., Ltd. avslöjade idag planerna på att tillverka allt fler elbilar samt utvidga och utveckla system för självkörande bilar och öka takten när det gäller bilarnas uppkoppling, som en del av planerna för projektet Nissan M.O.V.E. to 2022 inom några år.

Ett av Nissans mål är att sälja 1 miljon elbilar om året vid slutet av verksamhetsåret 2022 – antingen helt eldrivna modeller eller modeller med e-POWER-drivlina.

Som en del av projektet Nissan M.O.V.E. till 2022, har företaget också planer på att:

Utveckla åtta nya 100% eldrivna bilar, som en direkt följd av framgångarna med nya Nissan LEAF;
Starta upp en offensiv för elbilar i Kina under olika varumärken;
Lansera en eldriven version av minibilen "Kei" i Japan;
Erbjuda en eldriven crossover för världsmarknaden, inspirerad av konceptbilen Nissan IMx;
Elektrifiera nya INFINITI-modeller från och med verksamhetsåret 2021;
Utrusta 20 modeller på 20 marknader med självkörande system; och
nå 100% uppkoppling för alla nya personbilar från Nissan, Infiniti och Datsun som säljs på de viktigaste marknaderna, i slutet av projektperioden.
Philippe Klein, Nissans chief planning officer, säger: "Vår strategi för utveckling av produkter och teknologier fokuserar på att positionera Nissan som det ledande företaget när det gäller bilbranschens utveckling, både tekniskt och affärsmässigt. Vårt arbete är inriktat på att leverera Nissan Intelligent Mobility där de tre viktigaste delarna av elektrifiering ingår, nämligen självkörande system, uppkoppling och nya mobilitetstjänster."

Vid en pressträff tillsammans med senior vice president Takao Asami och Ogi Redzic, som ledde projekten för självkörande system respektive uppkoppling i Alliansen, försäkrade Philippe Klein att planerna är att öka den årliga omsättningen med 30,%, till 16,5 biljoner Yen vid slutet av verksamhetsåret 2022. Företaget har också som mål att nå en operativ vinstmarginal på 8 % och ett ackumulerat fritt kassaflöde på 2,5 biljoner Yen.

Philippe Klein lovade att utnyttja Renault-Nissan-Mitsubishis plattform och drivlina för att stödja företagets mål.

Elektrifiering

Som en del av elektrifieringsstrategin, sade Philippe Klein att Nissan kommer att starta en produktoffensiv i Kina, där man i år kommer att lansera en ny elbil inom C-segmentet, med teknologi som hämtats från Nissan LEAF. Produktoffensiven kommer också att omfatta en prisvänlig elbil för kinesiska marknaden via Alliansens joint venture-projekt, eGT New Energy Automotive. Denna nya, prisvänliga elbil kommer att utvecklas i ett samarbete mellan Alliansen och Dongfeng på en SUV-plattform för A-segmentet.

Ytterligare två elbilar utvecklade från Nissan LEAF håller på att tas fram under varumärket Venucia.

Nissan kommer också att fortsätta utvidga företagets e-POWER-teknologi, som redan erbjuds för Nissan Note och Nissan Serena i Japan. Mer än 129 000 Note e-POWER-modeller såldes i Japan första året, vilket innebär att mer än två tredjedelar av Note-kunderna valde e-POWER-modeller istället för grundmodellen.

Nissan räknar med att elektrifierade bilar, bland annat eldrivna bilar och e-POWER-modeller, kommer att svara för 40% av företagets försäljning i Japan och Europa år 2022 och 50% år 2025. I USA räknar man med att motsvarande siffra kommer att vara ca 20-30% år 2025, medan andelen i Kina kommer att vara ca 35-40%.

INFINITI kommer att öka takten i utvecklingen av eldrivna bilar och från och med verksamhetsåret 2021 kommer nya modeller, som antingen är 100% eldrivna eller utnyttjar e-POWER-teknologin. Till år 2025 räknar INFINITI att eldrivna bilar svarar för 50% av den globala försäljningen.

Självkörande bilar

Som en del av Nissans strategi för självkörande system, meddelade företaget sina planer att utnyttja ProPILOT-teknologin i 20 modeller på 20 marknader till år 2022. Företaget har som målsättning att år 2022 sälja 1 miljon bilar om året, utrustade med ProPILOT.

Samtidigt kommer man att vidareutveckla ProPILOT, så att systemet kan klara av flera filer på en motorväg och hantera bilens inställda destinationer. Dessa förbättringar av systemet kommer att lanseras som ett pilotprojekt i Japan inom ett år.

Takao Asami ger följande kommentar:“Nissan har en historia av att vara först i världen med säkerhetsteknologier och med det som utgångspunkt fortsätter vi att utveckla självkörande system, så att de i framtiden inte kommer att kräva några händer på ratten eller ögon på vägen oavsett var man kör. Vi har redan fler bilar på vägarna med halvautomatiska system än någon annan biltillverkare och vi fortsätter att dra lärdomar av våra erfarenheter för att erbjuda våra kunder ännu fler fördelar."

Uppkoppling och mobilitetstjänster

Ogi Redzic meddelade att målsättningen är att erbjuda uppkoppling för 100% av alla nya personbilar från Nissan, Infiniti och Datsun som säljs på de viktigaste marknaderna, tack vare lanseringen av Alliance Connected Cloud.

"Alliance Connected Cloud gör det möjligt för alla företag inom Alliansen att integrera datahanteringen för framtida, nuvarande och tidigare uppkopplade bilar – nya modeller och de som redan finns ute på vägarna” säger Ogi Redzic. "Det kommer att stödja infotainmenttjänster liksom en enda kommunikationsteknik, för att förenkla uppdateringar via luften för alla bilar."

Alliance Connected Cloud erbjuder basen för att kunna genomföra en utvidgning av uppkopplings- och mobilitetstjänsterna från Nissan, bland annat självkörande, olicensierade taxitjänster. Nissan testade företagets första självkörande olicensierade taxitjänst, som fått namnet “Easy Ride”, tillsammans med samarbetspartnern DeNA tididgare den här månaden. I början av år 2020 har Nissan som målsättning att erbjuda kommersiella tjänster direkt till kunderna.


Alexandra Österplan
Communications Manager Sweden
aosterplan@nissan-europe.com
Telefon: +46(0)706934751


Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som i sitt vittomspännande produktutbud, har över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2016 sålde företaget ca 5,63 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,72 biljoner JPY. Under det fiskala året 2017, har företaget sjösatt projektet Nissan M.O.V.E. till 2022, en 6-årig plan med målet att nå en 30 % ökning av den årliga omsättningen till 16.5 biljoner JPY vid slutet av det fiskala året 2022, tillsammans med en operativ vinstmarginal på 8 % och ett ackumulerat fritt kassaflöde på 2,5 biljoner JPY. Som en del av Nissan M.O.V.E. till 2022, planerar företaget att utöka sitt ledarskap gällande elbilar, som symboliseras av den mest sålda elbilen i världen – Nissan LEAF. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien, Kina; Europa; Syd- och Nordamerika. Nissan har en arbetsstyrka på 247,500 personer globalt och har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999. 2016 förvärvade Nissan 34% andelar i Mitsubishi Motors, som då blev den tredje medlemmen av Alliansen. Renault-Nissan-Mitsubishi är idag världens största samarbetspartners i bilvärlden, med en kombinerad årlig försäljning på mer än 10,6 miljoner fordon under kalenderåret 2017.