Puffer AB tar ett kliv in på ett nytt affärsområde med uppköpet av produkttestsajten Hemfakta.se. Det uppstod ett bra läge där Puffer gavs en möjlighet att utöka deras affärsområde.

- Vi hade länge tittat på hur vi kan utöka vårt affärsområde för att öka kundunderlaget och bygga företaget på ”flera ben”. Sen fick vi chansen att förvärva en bäst-test-sajt som vi anser är både pålitlig och transparent, säger Armin Zetterberg, grundare av https://puffer.se/.

Idag vill konsumenter kunna ta välgrundade beslut innan de handlar och ett sätt att göra detta är att göra research på nätet. Konsumenter driver på efterfrågan om produkttester, omdömen och guider inför ett köp.

Enligt en undersökning som publicerades av Bight Local i april 2020 om produktomdömen så läser 82% av alla konsumenter omdömen före de handlar. Den genomsnittliga konsumenten lägger dessutom 13 minuter och 45 sekunder på att läsa produktomdömen innan han eller hon fattar ett grundat beslut.

Köpresan startar med research
I de flesta fall startar köpresan med research genom en Google-sökning för att söka fram rätt information – vilket kan vara en tidskrävande process om man inte är expert. Hemfaktas redaktörer utser testvinnare och ställer samman oberoende experttester och recensioner utifrån egna erfarenheter. Hemfakta.se håller fokus på hem- och hushållsbranschen där visionen är att göra det enklare för konsumenter att hitta rätt produkt snabbare. Detta sparar tid samtidigt som det minskar risken för att konsumenter blir lurade och köper fel produkter.

Under det kommande året kommer Hemfakta lägga fokus på att utöka innehållet på hemsidan med fler produkttester, recensioner och guider – allt eftersom nya produkter lanseras. http://hemfakta.se/ kommer kvarhålla sitt egna varumärke under bolaget Puffer AB.