Men varför ska vi promenera?

Få saker är så underskattade som en vanlig hederlig promenad.För att stärka vårt hjärta och förbättra vår kondition, balans och koordination.

Socialstyrelsens folkhälsorapporter visar nämligen att all regelbunden motion förebygger hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes och benskörhet. Detta gör just promenader till en bra motionsform som vi kan utföra regelbundet. Försök att hitta en BRA ursäkt till varför du skulle behöva hoppa över en promenad. Du kan knappast skylla på trötthet. Man får starkare muskler och rörlighet i lederna ökar och energiin ökar. Du kan inte skylla på att du har för lite tid, en kort promenad är bättre än ingen alls. Du kan inte skylla på att du inte har rätt utrustning, ett par skor tror jag nog att du har.

Det rekommenderas att man går cirka 10000 steg (cirka 6,5-7 km) om dagen och nuförtiden har de flesta av oss en stegräknare I telefonen så det är enkelt att hålla lite koll. För att få ihop steg rekommenderar man att du tar trappan istället för hissen eller att du går av en station för tidigt och promenerar sista biten. Gå till affären istället för att köra bil till affären (Glöm inte ryggsäcken, mycket bekvämare än att bära på tunga kassar). Det är egentligen inte antal steg eller framförallt inte 10.000 steg som är det viktigaste utan allt som överstiger de steg som du i vanliga fall brukar ta är bra så pressa dig inte för mycket utan var stolt och glad över allt du faktiskt gör när det gäller fysisk aktiviet.

Helt nytt koncept - Lymfpromenad

Det finns kurser i allt möjligt och via Studieförbundet och Vuxenskolan fick jag nys om en ny kurs där man kan lära sig om lymfpromenader

Det går bra att kombinera Lymfpromenad med annan träning. Faktum är att den effektiviserar annan träning och gör den mindre påfrestande på kroppen då man får bort både slaggproduker och mjölksyra som bildats under träningen. Det går snabbare att bli av med träningsvärk. De som har gått kursen säger att de har gått ner i omfång, minskat i vikt, blivit smidigare, mindre värk och mindre celluliter. Lymfpromenaderna kan även vara ett sätt att komma igång med annan träning som tex Löpträning. Mellan grupperingarna på den grå baksidan är det inflikat Pendelgång och dem kan man senare även byta ut till intervallträning med löpning korta sträckor istället. Men först är det viktigt att lära sig att varva ner och aktivera det parasympatiska systemet i kroppen som står för lugn & ro.

Frisk luft utomhus och med avstånd

Under Coronavirustiden är det extra viktigt att man håller sitt lymfsystem i form och på så sätt stärker sitt immunförsvar. Utomhus finns det gott om utrymme både för föredrag och Lymfpromenad med rätt avstånd på 2 meter. Förutom att man behöver komma ut och röra på sig och benstommen belastas så får man riktigt bra kondition, bättre hållning, ökad rörlighet, blir på gott humör och får en glad hund (om man har någon)!

Syfte

Idén med träning och rehab är att man självständigt ska kunna utföra sin träning och ta en aktiv del i sin rehabilitering. Tanken är att man som kund efter 4-5 gånger kan programmet så pass bra att man alltid har det med sig i huvudet – var man än är och var man än går. Men för att klara det är det viktigt att man tar sig tid och lär sig det så som det är tänkt och i den logiska ordning som det är utformat i  armbandet används som en påminnelse.

Kurs

Konceptet med gruppledare och grupper skapades för att kunna nå ut till så många som möjligt samt för att öka kunskapen om lymfsystemets inverkan vid träning och volymminskning. Det finns flera Certifierade Kursledare i Lymfpromenad ute i landet som lärt sig konceptet för att hålla fysiska grupper men det är inte alla som har möjlighet att komma till en plats där de finns. Eller så vill man helt enkelt lära sig själv och träna helt på egen hand och då passar denna webbaserade utbildning mycket bra. Kursen kan utföras från vilken del av landet som helst eller från utlandet det  även finns Onlinekurser. Läs mer: Lymfpromenad

Ta hand om dej - Var rädd om dej 

 

Text: Eva-Lena Ivarsson Foto: Canvas